Georg Gatsas – The Observer

‘Georg Gatsas, born 1978, lives and works in Waldstatt and the rest of the world.’ Georg Gatsas’ short biography reads thus, a line he composed himself. And it’s indicative of his work. Waldstatt and the rest of the world means that the world of today’s artist is around the globe. Georg Gatsas commutes between St. Gallen and Waldstatt and between Waldstatt and New York, or Waldstatt and London; he commutes between worlds. And holds tight to what he observes with a camera.

‘Memorizer’ is the title of his most recent work series. It started when Georg Gatsas examined his photographic archive and discovered the state of ‘being between worlds’ therein, recognising his own life between Waldstatt and the rest of the world. His images are about moments, phenomena, that are happening now and that may no longer exist in a few years. They are about capturing parallel occurrences in the different worlds, in different realities. Thus Waldstatt and New York, London, Geneva and Lake Constance converge, thanks to concurrent developments and processes.

Georg Gatsas became known for his direct photographic view into selected groupings, scenes and locations: like in the music and art scene in New York in the series ‘The Process’; or drawing closer into the ‘Five Points’ district of New York, one last borough of Manhattan which had not yet been gentrified, sociologically reshuffled and purified. With the ongoing series ‘Signal The Future’ Georg Gatsas investigates a new generation of musicians with a novel bass sound in largely black neighbourhoods of London. The particularity of his images is the inner concentration of those portrayed, their absorption – an absent yet infinitely present gaze, and a prevailing mood of being lost in existence. Despite any staging, these portraits appear improvised and private.

The fact that Georg Gatsas has broadened what one could almost call his hunt for the protagonists of various underground cultures to the observation of a wider, general everyday could relate to where he lives in Waldstatt, where the ‘underground’ is less pronounced. Yet he should be very pleased that Waldstatt does attract global attention, thanks to artist and healer Emma Kunz. So it is that the photographer’s gaze has moved ever more from the urban towards the rural, into landscape. The methods of disappearing are the same. As the once famous simply disappear again, so objects of daily use, like neon lights, disappear.

Ursula Badrutt, December 2010

 

Fluorescent Light, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Georg Gatsas - Der Beobachter

"Georg Gatsas, geboren 1978, lebt und arbeitet in Waldstatt und auf der restlichen Welt." So lautet die kurze Biozeile von Georg Gatsas, die er sich selber gibt. Und sie ist bezeichnend für sein Schaffen. Waldstatt und die restliche Welt, das bedeutet, die Welt des Künstlers von heute ist rund um die Welt. Georg Gatsas pendelt zwischen St.Gallen und Waldstatt und zwischen Waldstatt und New York oder Waldstatt und London; er pendelt zwischen den Welten. Pendelnd beobachtet er. Und hält das Beobachtete mit der Kamera fest.

„Memorizer“ ist der Arbeitstitel seines jüngsten Projektes. Es hat seinen Anfang genommen, als Georg Gatsas sein fotografisches Archiv durchgeschaut und darin den Zustand des „Zwischen-den-Welten-Seins“ entdeckt und sein eigenes Leben zwischen Waldstatt und der restlichen Welt darin erkannt hat. Es geht in seinen Bildern um Momente, um Phänomene, die sich jetzt abspielen und die in ein paar Jahren möglicherweise nicht mehr sind. Es geht um das Erfassen paralleler Erscheinungen in den verschiedenen Welten, den verschiedenen Realitäten. So kommen sich Waldstatt und New York, London, Genf, der Bodensee über gleichzeitig stattfindende Entwicklungen und Prozesse nahe.

Bekannt geworden ist Georg Gatsas mit unmittelbaren, fotografischen Blicken in ausgewählte Gruppierungen, Szenen und Orte; etwa in die Musik- und Kunstszene in New York in der Serie „The Process“; oder enger gezogen in New Yorks Viertel "Five Points", einem letzten Stadtbezirk in Manhattan, der noch nicht gentrifiziert, soziologisch umstrukturiert und veredelt wurde. Mit der noch nicht abgeschlossenen Serie „Signal The Future“ untersucht Georg Gatsas eine neue Generation von Musikern mit neuartigem Bass-Sound in den zumeist schwarzen Quartieren von London. Was das Besondere seiner Bilder ausmacht, ist die innere Konzentration der Dargestellten, ihre Versunkenheit, ein abwesender und doch unendlich gegenwärtiger Blick, auch eine Verlorenheit im Dasein als Grundstimmung. Bei aller Inszeniertheit wirken die Porträts improvisiert und privat.

Dass Georg Gatsas seine – man möchte fast sagen – Jagd nach den Protagonisten verschiedener Untergrundkulturen ausgeweitet hat auf das Beobachten eines breiten, gewöhnlichen Alltags, mag mit seinem Wohnort in der Waldstatt zusammenhängen, wo der „Underground“ etwas weniger ausgeprägt ist. Doch dass in Waldstatt mit Emma Kunz Weltinteresse anzutreffen ist, mag ihm sehr behagen. So kommt es, dass in jüngster Zeit der Blick des Fotografen vermehrt vom urbanen in das Ländliche, in die Landschaft gleitet. Die Prozesse des Verschwindens sind die gleichen. So wie Berühmtheiten einfach wieder verschwinden, verschwinden auch Gegenstände des täglichen Gebrauchs, zum Beispiel Neonröhren. Oder der schittere Schopf auf dem Hügel.

Ursula Badrutt, Dezember 2010

 

 

Car Under Moonlight, 2009, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Martial Canterel, Memorizer, Georg Gatsas,

Martial Canterel live at Wierd, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Appenzell, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Will, Dälek, Memorizer,

Will, 2009, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Stephen O'Malley live, 2009, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Waldstatt, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Marc Bauer, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Lake, 2008, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Empire State Building, 2009, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Martial Canterel, Memorizer,

Sean McBride, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Liz Wendelbo, Memorizer

Liz Wendelbo, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Snow, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Kevin, Growing, Memorizer,

Kevin's guitar, 2009, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Dorothee Elmiger, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Airplane Traces, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Flight Information Service Officer, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Bettina, 2011, C-Print, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Recycling Machine, 2009, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Epee Du Bois, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Blue Light, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Anika, Georg Gatsas, 2011, Memorizer

Anika, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Georg Gatsas, Memorizer,

Anika II, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Military Jacket, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Liz Wendelbo, 2011, Xeno & Oaklander, Memorizer, Georg Gatsas,

Liz Wendelbo II, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Tempelhof, Georg Gatsas, Memorizer,

Tempelhof, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Wierd Records, Wierd, Georg Gatsas, Georg, Gatsas, Wierd night,

Wierd Ball, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Kehrichtheizkraftwerk, 2012,Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Kehrichtheizkraftwerk II, 2012, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Kehrichtheizkraftwerk III, 2012, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Kehrichtheizkraftwerk, Georg Gatsas, 2012, Memorizer,

Kehrichtheizkraftwerk IV, 2012, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Kehrichtheizkraftwerk V, 2012, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Kehrichtheizkraftwerk, 2012, Memorizer, Georg Gatsas,

Kehrichtheizkraftwerk VI, 2012, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Kehrichtheizkraftwerk, 2012, Georg Gatsas, RC Print,

Kehrichtheizkraftwerk VII, 2012, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Elias, Georg Gatsas, Memorizer,

Elias, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Georg Gatsas, Memorizer, 2011,

Flo, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Lantal Textiles / Dyeing Plant, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Lantal Textiles, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Safemitarbeiter, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Appenzellerland, Memorizer, Georg Gatsas, 2011,

Appenzellerland, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Früchtebaum, Memorizer, Georg Gatsas, 2012,

Fruit Tree, 2012, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Priest, 2011, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Dennis Morris, Georg Gatsas, 2012, Bob Marley, PIL, Memorizer, Another Man Magazine,

Dennis Morris, 2012, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Oliver Sim, 2009, The XX, Georg Gatsas, Memorizer,

Oliver Sim, 2009, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Exploder with Cable Reel, 2010, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Appenzell, Appenzellerland, 2012, Memorizer, Georg Gatsas,

Appenzell II, 2012, Inkjet print on Hahnemühle paper, 35" x 53"

Perfume Genius, Georg, Gatsas, Georg Gatsas, Memorizer,

Perfume Genius, 2012, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Fishes, 2012, C-Print, Inkjet print on Hahnemühle paper, 24" x 35"

Nach oben